Není to zrovna tak dávno, kdy prodejci či výrobci automobilů neoplývali zrovna řadou informací či dat o svých koncových zákaznících. Kontakt s klientem byl většinou okamžitě ztracen po provedené platbě a kromě marketingových akcí se prodejce či výrobce dostal do kontaktu se zákazníkem pouze v případě nákupu nového vozu.
Internet věcí, nebo chcete-li Internet od Things (dále jen IoT) ale tohle všechno mění. Na obzoru se rýsuje další technologický předěl a je jen otázkou času, kdy se tato řešení začnou uplatňovat v plné šíři. IoT umožnuje propojit jednotlivá vozidla jednak napřímo mezi sebou ale i do nových ekosystémů, které budou napřímo propojeny do jakýchsi cloudů. Analogie s dnešními moderními „Smart technologiemi“ v podobě chytrých mobilní telefonů není zas tak daleko od pravdy. Nová řešení budou mít dopad na kvalitu dopravy, bezpečnosti či možnosti zlepšování služeb na poli bohatšího „user experience“, které jistě přinesou nové podnikatelské nápady. Z pohledu výrobce jde také samozřejmě o snahu nastavit přímější a rychlejší kanál komunikace, kdy vztah s klientem bude mít přímý dopad na uživatelské portfolio nových nabízených produktů, služeb či snad přímo na obchodní obrat daných společností.
Na světě je k dnešnímu dni registrováno přibližně 23 milionů automobilů, které jsou připojeny do internetu. Očekává se, že počet automobilů připojených do sítě stoupne v následně krátkém období na 152 miliónů. Historicky, jednou z prvních společností, které přišla s propojováním vozidel do jakých si „hubů“ byla společnosti General Motors se zaměřením na zvýšené bezpečností služby. Dnes se již běžně nové automobily v U.S.A vybavují novým příslušenstvím pro 4G LTE (mobile hotspots), které v nedaleké budoucnosti slibují přinést nové, nadějné služby pro budoucí uživatele a dodavatele mobilních řešení.
Výrobci automobilů, dodavatelé mobilních řešení, mobilní operátoři či například výrobci senzorů se dívají s nadějí do budoucna a těší se na zajímavé obchodní příležitostí. Svou šanci také cítí dodavatelé softwarových řešeném, systémový integrátoři, poskytovatelé cloudů či dodavatelé poskytující konzultační služby na bázi vyhodnocování tvrdých či měkkých dat. Na obzoru se tak rýsuje mnoho podnikatelských úspěchů a dobrodružství kde každý chce být součástí úspěšného obchodního příběhu. Pojďme se tedy podívat na některé z těchto nových služeb, kde si ukážeme současné možnosti, které IoT přináší do tohoto perspektivního oboru.
Mobilní přístupové body (mobilní hotspot)
Současná situace na poli cen komerční elektroniky a permanentně klesajících nákladů na připojení naznačuje, že jsme nedaleko bodu zlomu, kdy automobily, které nebudou připojeny do sítě budou pouze hudbou minulosti. Výrobci automobilů investují nemalé finanční prostředky do nových technologických řešení. Například v minulých dnech tiskem (1) proběhla tisková zpráva o společnosti UBER, která uzavřela technologické partnerství s Carnegie Mellon University (CMU) s cílem vybudovat špičkovou laboratoř na výzkum technologií umožňující automatickou dopravu. Naproti tomu již nyní mnoho výrobců automobilů v zájmu konkurenčního boje informují o nových typech vozů, které jsou vlastně takovými mobilními huby, čili zařízeními, které mají schopnost zůstat trvale připojeni do telekomunikační sítě po celou dobu jízdy. Německá automobilka AUDI přišla na jako jedna z prvních na trh s mobilním řešením pro čip LTE, kde ve spolupráci se společností Gemalto umožní vybudovat plně mobilní kancelář ve voze. Podobně tak společnost Ford běžně instaluje do svých vozů systém Sync 3 (2) poháněným operačním komerčním systémem QNX od společnosti BlackBerry, které je dnes instalováno již přibližně v 30 miliónech vozidel, s pokrytím cca. 250 modelů.
Automobilový výrobci jsou již dnes výraznými hráči, kteří výrazně ovlivňují celkovou IoT infrastrukturu od základních čipů až po síť mobilních operátorů. Cílem je stav, kdy pasažéři vozidel mohou zůstat permanentně připojení do internetu ze svých mobilních zařízení pro využívání navigačních služeb, automatizaci řízení či jen pro sledování sociálních médií či videa. Ve spojitostí se stále přesnějšími navigačními službami se tedy vkrádá otázka, budou ve výhledově krátké době řidiči automobilů zbyteční?
Automatický update (Over-the-air)
Over-the-air (OTA) je softwarová technologie, která umožnuje provádět aktualizaci jednotlivých částí operačního systému nebo vybraného software zcela automaticky a bez nutnosti zásahu uživatele. Technologie dnes běžně známá z chytrých telefonů, tak zcela obdobně nachází široké uplatnění i u výrobců automobilů. Riziko samozřejmě spočívá v bezpečnosti těchto aktualizací. V minulém roce 2014 jen v USA bylo nutno pozvat k šetření okolo 60 milionů vozidel (3), často jen kvůli softwarových chybám. Což vede o ohromným investiční ztrátám a rozhodně nepřispívá k zákaznické důvěře v moderní technologie. Jedním ze základních paramentů automobilové dopravy je bezpečnost a tato situace rozhodně nedělá radost akcionářům jednotlivých společností. OTA nicméně hraje v tomto zcela minoritní roli a tak se dá předpokládat, že celková situace v budoucnu se bude rapidně zlepšovat.
Mnoho výrobců podniká aktivní kroky ke zvýšení atraktivnosti OTA a rozšíření služeb. Ve spolupráci se společností Gemalto společnost Audi poskytuje přes „updatovaná“ data informace o volných parkovacích místech či cenách pohonných hmot. Naproti tomu společnost GM nabízí OTA update pro interní Bluetooth systém pomocí „OnStar embedded connectivity platform“. OTA update se pomalu stává standartním řešením a každý z výrobců se snaží přijít s vlastní technologií, která by ho odlišila od konkurence. Chrysler Uconnect, Mercedes-Benz mbrace, BMW ConnectedDrive či the Toyota Entune.
Infozábava a lokální služby
Samozřejmě, automobily byly schopné se spojit s našimi mobilními zařízeními již dříve pomocí Bluetooth pro potřeby volání či přijmutí telefonního hovoru. Co ale možnost použít preferovanou aplikaci pro „streaming“ k doručení obsahu který milujete? Bez nutnosti připojovat další zařízení. Výrobci automobilů vidí další možno v navýšení svých zisků v možnosti spojení s dodavateli vybraného obsahu. Dokonce i prodejci stavebnin mohou dodat svoji lokální nabídku do vozidla díky IoT. Dceřiná pobočka společnosti General „Morors OnStar“ již dnes nabízí nové služby v programu „AtYourService“ (4), která přináší lokální komerční služby přímo do připojeného vozu. Online kuponová služba například jako „RetailMeNot“ and „Entertainment Book“ doručí slevový kupon do centrální jednotky vozidla přímo od lokálního obchodníka. Dostanete tak slevu už jen podle místa kde parkujete. IoT přináší nadějné nápady přímo pro lokální služby. Samozřejmě IoT není pouze o dodávce nabídky lokálních služeb do automobilu. Naopak, naskýtají se nové možnosti uživatelům a provozovatelům vozových parků v oblasti „fleet manegmentu“. IoT se tak stává základní strategickou platformou pro pomoc jak monetizovat a kapitalizovat nové možnosti a služby v oblasti automatického propojení automobilů.
Bezpečnost
Bezpečnost a spolehlivost je jedním z nejdůležitějších aspektů dopravy. V dnešní době, kdy zařízení pro IoT hrají stále větší roli je bezpečnost jedním z hlavních aspektů pro vývoj nových služeb. Například implementovaná IoT služba „CAR-NET“ společnosti Volkswagen (připojení 24 typů vozidel) (5), kde nabízí například bezpečnostní, lokalizační či 24/7 asistenční služby, kdy je vozidlo automaticky spojeno s asistentem v okamžiku potřeby. (nehoda, stisknutí bezpečnostní tlačítka). Tyto možnosti mají přímý vliv na záchranu lidských životů. Proto je na parametry bezpečnosti a spolehlivosti kladen zvláštní důraz. Zajímavou možností pro využití IoT jsou služby motivované pojišťovacími společnostmi UBI (usage-based insurance), kde je monitorováno chování řidiče, na jehož záznamech je potom závislé vypočtení pojišťovacího plánu. Dalším zajímavým příkladem je využití IoT – OBU zařízeních přímo implementovaných ve vozidle. Společnost Openmatics (autor) implementovala do svého pilotního řešení pro veřejného operátora autobusové dopravy společnost KMB (The Kowloon Motor Bus Co.) Hongkong aplikaci driver feedback, která přímo promítá data řidiče do centrálního systému a vyhodnocuje parametry jízdy podle předem definovaných požadavků, vyplývajících přímo z legislativy.
Vzhledem k jednoduché implementaci, stále klesajícím nákladům na technologické vybavení a permanentně se zlepšujícím kvalifikačním parametrům telekomunikačních sítí stále vznikají nové společnosti, které využívají ideu kompletace a vyhodnocování dat. Start-up společnost Mojito (6) propojuje automobil do cloudu přes vložený kanál v rádiovém vysílání a tato společnost je tak schopna pracovat s on-line daty jednotlivých vozidel a vyvářet požadované scénáře, sestavy či aplikace.
Závěrem
IoT a mobilní řešení speciálně pro projekty dopravní telematiky přinášejí ten správný prvek automatizace dopravy. Nastíněné ukázky mobilních řešení dávají tušit, že ta pravá vlna technologické revoluce v oblasti mobilních technologií je teprve před námi. Vozidla do cloudu, systémy vyhodnocují reálné chování řídíce, dodávky aktuálních informací do vozidla či možnost automatické volby produktu jen na základě sledování polohy pomocí GPS vytvářejí prostor pro vznik nových, technologicky zdatných řešení, které mohou být tím pravým iniciátorem jak nastartovat ekonomiku. Je škoda nechávat nápady čí řešení nadnárodním technologickým společnostem, které za marže neodpovídající zahraniční realitě dokážou umrtvit technologický prostot na desetiletí. Netřeba chodit daleko, elektronické mýtné je toho ukázkovým příkladem.
Zdroje:
1: Uber Opening Robotics Research Facility In Pittsburgh To Build Self-Driving Cars
2: OUR NEXT GENERATION
http://www.ford.com/technology/sync/
3: Auto Industry Galvanized After Record Recall Year
4: OnStar AtYourService Brings Commerce to Connected Cars
http://media.gm.com/media/us/en/gm/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2015/Jan/0104-atyourservice-gm.html
5: CAR – NET Volkswagen
https://www.youtube.com/watch?v=K71lWqorMLk
6: Mojio
PS: Článek je inspirován článkem Jahangira Mohammeda – How Connected Cars Have Established A New Ecosystem Powered By IoT, který vyšel na techcrunch.com 31.1.2015.
Obrázek z www.iottechworld.com